مواد آرایشی بهداشتی

روغن سویا

انیس شایگان | شنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۹، ۰۴:۵۶ ب.ظ

روغن سویا:

یکی از روغن های خوراکی است که معمولا برای پخت و پز نیز از آن استفاده می شود. آزمایشگاه ملی تحقیقات اثبات کرده که روغن سویا دارای 60٪ چربی غیراشباع polyunsaturated و 24٪ چربی غیراشباع monounsaturated است. سویا با کاهش جذب کلسترول در روده، سطح کلسترول را کاهش می دهد.

همچنین حاوی مقادیری چربی امگا ۳ است که اغلب در قزل آلا و ساردین یافت می شود، درحالیکه امگا ۳ در منابع غذایی بر پایه گیاهی کمتر مشاهده می شود.

هنگامی که کشاورز سویا را به یک فروشنده دانه می فروشد ، ممکن است لوبیا به تعدادی مقصد نهایی برود. هنگام پردازش ، یک بوشل 60 پوند حدود 11 پوند روغن سویا خام و 47 پوند کنجاله سویا به دست می آورد. سویا حدود 18٪ روغن و 38٪ پروتئین است. از آنجا که دانه های سویا از نظر پروتئین زیاد هستند ، آنها یک ماده اصلی در خوراک دام هستند. دانه های سویا برای روغن آنها (استفاده در زیر) و وعده غذایی (برای صنعت خوراک دام) فرآوری می شوند. درصد کمتری برای مصرف انسان فرآوری می شود و به محصولاتی از جمله شیر سویا ، آرد سویا ، پروتئین سویا ، توفو و بسیاری از محصولات غذایی خرده فروشی تبدیل می شود. دانه های سویا در بسیاری از محصولات غیر غذایی (صنعتی) نیز استفاده می شود.

برای تولید محصول دیگری در هر سال به برخی از سویا نیاز است. سویا با کیفیت بالا توسط صنعت بذر پرورش داده می شود ، برداشت می شود و به عنوان دانه برای محصول سال آینده مورد استفاده قرار می گیرد. محققان صنعت بذر بر روی تولید انواع جدید سویا با خصوصیات برجسته از جمله عملکرد بالا ، مقاومت در برابر خواب ، مقاومت در برابر نماتد ، تحمل علف کش و بسیاری از خصوصیات مطلوب دیگر تمرکز دارند.

غذا برای انسانها
تقریباً همه سویا برای روغن آنها فرآوری می شود. پردازنده های سویا (مانند Cargill & ADM) سویا خام را می گیرند و روغن را از وعده غذایی جدا می کنند. این روغن ممکن است برای پخت و پز و سایر مصارف خوراکی تصفیه شده یا برای تولید بیودیزل یا مصارف صنعتی فروخته شود. این پردازنده ها فیبر پروتئین بالایی را که پس از برداشت روغن باقی مانده است ، پخت می کنند و آن را برای خوراک حیوانات می فروشند.

روغن سویا در پخت و پز و سرخ کردن مواد غذایی استفاده می شود. مارگارین محصولی است که از روغن سویا تهیه شده است. سس سالاد و مایونز با روغن سویا تهیه می شود.

بعضی از غذاها در روغن سویا (ماهی تن ، ساردین و غیره) بسته بندی می شوند. نانهای پخته شده ، کراکر ، کیک ، کلوچه و پایها معمولاً در آنها روغن سویا دارند.

خوراک حیوانات
فیبر با پروتئین بالا (چیزی که پس از پردازش باعث از بین رفتن روغن می شود) در مرغ برای مرغ ، گوشت خوک ، گاو ، سایر حیوانات مزرعه و حیوانات خانگی تهیه می شود. صنایع طیور و خوکی عمده مصرف کنندگان وعده های غذایی سویا هستند. بیش از نیمی از سویا فرآوری شده برای خوراک دام به طیور تغذیه می شود ، حدود یک چهارم برای خوک تغذیه می شود و مابقی برای گاوهای گاو ، گاوهای لبنی و غذای حیوانات اهلی استفاده می شود.

پروتئین سویا به طور فزاینده ای در غذاهای ماهی ، هم برای آکواریوم های خانگی و هم برای ماهی هایی که برای خوردن غذا رشد می کنند یافت می شود. بیشتر گونه های دریایی به یکباره از وعده های غذایی ماهی تغذیه می شدند ، اما کمبود و افزایش هزینه غذای ماهی باعث شده است که تولید کنندگان برای انواع گونه های دریایی به سویا پروتئین بالا تبدیل شوند. در سراسر جهان ، پروتئین سویا ممکن است برای بیشتر حیوانات در خوراک یافت شود.

استفاده های دیگر
بیودیزل - سوخت بیودیزل برای موتورهای دیزلی را می توان با فرآیند ساده ای به نام transesterification از روغن سویا تولید کرد. این فرآیند گلیسیرین را از روغن جدا کرده و بیودیزل سویا را ترک می کند. بیودیزل سویا نسبت به روغن دیزل مبتنی بر نفت از سوختن تمیزتر است. استفاده از آن باعث کاهش انتشار ذرات می شود و غیر سمی ، تجدید پذیر و سازگار با محیط زیست است.

بیوکامپوزیت ها مصالح ساختمانی هستند که از روزنامه های بازیافتی و سویا ساخته می شوند. آنها محصولات دیگری را که به طور سنتی از چوب ساخته می شوند ، مانند مبلمان ، کفپوش و میزهای رومیزی جایگزین می کنند.

تخته خرده چوب ، تخته سه لا و تخته سه لا انگشتی با چسب های چوبی سویا ساخته شده اند.

محصولات سویا نیز در بسیاری از مارک های معروف فرش خانگی و تجاری و در کاربردهای اثاثه یا لوازم داخلی

روغن سویا یک حلال سازگار با محیط زیست تولید می کند که با خیال راحت و به سرعت روغن را از نهرها ، نهرها و خطوط ساحلی خارج می کند بدون اینکه به مردم ، حیوانات و محیط زیست آسیب برساند. سویا ماده ای در بسیاری از روان کننده های صنعتی ، حلال ها ، پاک کننده ها و رنگ ها است.

شمع های ساخته شده با روغن سویا طولانی تر می سوزند اما دود و دوده کمتری دارند.

SoyInk از جوهرهای حاوی روغن فرآورده برتر است زیرا جوهر سویا سمی ، تجدید پذیر و دوستدار محیط زیست نیست و به راحتی پاک می شود.

پنیرهای سویا ساخته شده توسط شرکت دیکسون تیکوندروگا ، روغن مورد استفاده در مدادهای معمولی را با روغن سویا جایگزین می کنند و آنها را برای کودکان غیر سمی و ایمن تر می کند.

روان کننده های مبتنی بر سویا به اندازه روان کننده های مبتنی بر نفت خوب هستند ، اما می توانند گرمای بیشتری را تحمل کنند. مهمتر از همه ، آنها غیر سمی ، تجدید پذیر و سازگار با محیط زیست هستند.

روان کننده های هیدرولیک و سویا مبتنی بر سویا از جمله محصولات جدیدی هستند که با بودجه بازرسی تولید شده اند.

فوم های مبتنی بر سویا در حال حاضر برای استفاده در کولر ، یخچال ، فضای داخلی خودرو و حتی کفش ساخته می شوند. با شروع سال 2007 ، فورد موستانگ و سایر وسایل نقلیه خط تولید را با فوم سویا در صندلی ها به حرکت درآوردند. کاربردهای جدیدی در صنعت خودرو و تجهیزات از جمله روان کننده ها ، قطعات بدنه ، فضای داخلی و صندلی ارائه شده است.

  • انیس شایگان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی