مواد آرایشی بهداشتی

فواید نوشیدن آب برای پوست

انیس شایگان | پنجشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۲۴ ق.ظ

فواید نوشیدن آب برای پوست


پوست بزرگترین عضو بدن است. آب بیشتر ساختار سلولی آن را تشکیل می دهد. هیدراتاسیون کافی برای سلامتی مطلوب پوست مهم است. نوشیدن آب به بیرون راندن سموم از سلولها کمک می کند.

Water Quality & Health Council - Enhancing Water Quality And Health

 

تمام آنزیم ها و اجزای موجود در پوست ، مانند هیالورونیک اسید و کلاژن ، برای عملکرد به محیطی مانند مایعات نیاز دارند . اسید هیالورونیک و کلاژن (همراه با برخی اسیدهای آلفا-هیدروکسی خاص) پوستی و خاصیت ارتجاعی به پوست می بخشد. پوست کم آب چروک ، مبهم و چرمی به نظر می رسد.

هنگامی که سلول های آن آب را از دست می دهند ، پوست محکم و خشک می شود. درجه حرارت شدید شدید یا گرمای شدید می تواند باعث این امر شود.

کلاژن و آنتی اکسیدان ها در جلوگیری از پیری زودرس نقش دارند. آنها همچنین ظاهر خطوط ریز یا چین و چروک را کند می کنند. پوست های مسن تمایل به سطح کلاژن کم دارند .

 

جوان سازی پوست هنگامی اتفاق می افتد که وضعیت هیدراتاسیون بهینه باشد. در حقیقت ، مکمل آب معدنی برای بهبود هیدراتاسیون پوست یافت شد. تولید روغن در پوست هنگام کمبود پوست مختل می شود. بعضی اوقات ، این ممکن است به تولید بیش از حد روغن و آکنه منجر شود.

نوشیدن آب و مرطوب کردن مناسب پوست می تواند به بهبود فیزیولوژی پوست کمک کند. پوست دارای سدی است که در هنگام آبرسانی بهتر کار می کند. موانع پوسته پوسته شده نمی توانند از آسیب در برابر آفتاب محافظت کنند. پوست کم آبی ممکن است خطر بروز بثورات یا اگزما را نیز افزایش دهد.

در مورد میزان مصرف آب برای پوست سالم توافق مشخصی صورت نگرفته است. نوشیدن 8 لیوان آب به دلیل داشتن پوست و سلامتی مناسب رایج شد. اما هیچ پایه علمی برای این ادعا وجود ندارد.

فواید نوشیدن آب برای مو
آب به جذب مواد مغذی اساسی کمک می کند. این ممکن است به تغذیه مو و پوست سر کمک کند. کم آبی بدن باعث خشک شدن ساقه مو می شود و ممکن است منجر به شکاف و شکسته شدن مو شود.

آب همچنین به از بین بردن سموم از پوست سر از طریق عرق کمک می کند. آب برای موهای براق و سالم ضروری است. مقدار کافی آب می تواند به رشد مو کمک کند.

رطوبت کافی در مو می تواند در کاهش سرخ شدن و کج شدن کمک کند. کم آبی شدید می تواند به موهای خشک و شکننده منجر شود. در مورد میزان آب برای موهای سالم اطلاعات بی نتیجه وجود دارد.

 

چه مقدار آب باید بنوشید؟
درمورد مقدار ایده آل مصرف آب برای انسان هیچ اجماع کاملی وجود ندارد. دوز آن بستگی به جنس ، سن و وضعیت سلامتی فرد دارد.

فعالیت بدنی و وزن بدن نیز در محاسبه بهینه از مصرف آب نقش مهمی دارند. زنانی که باردار یا شیرده هستند ، نیازهای مختلفی با آب دارند .

با این حال ، مقدار آب و مواد معدنی موجود در بدن ما توسط مسیرهای عصبی دقیق تنظیم می شود. حتی کوچکترین تغییرات به طور مؤثر تشخیص داده می شوند. کلیه ها آنزیم های خاصی را تنظیم می کنند تا از نگهداری آب ایده آل در بدن اطمینان حاصل شود.

مقدار آب مورد نیاز بدن و مقدار مورد نیاز برای مصرف به صورت پیچیده در هم تنیده شده است. انرژی مصرف شده همچنین در درک میزان آب مورد نیاز بدن نقش عمده ای دارد.

 

مصرف توصیه شده آب
مصرف آب توصیه شده توسط مقامات نظارتی بین المللی مختلف توصیه می شود ، اگرچه اختلافات خاصی وجود دارد.

به عنوان مثال ، سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا (EFSA) در سال 2010 2.5 لیتر آب برای مردان و 2 لیتر را برای زنان در روز توصیه کرده است.

از سوی دیگر ، شورای ملی تحقیقات بهداشت و پزشکی استرالیا (2006) 3.4 لیتر آب برای مردان و 2.8 لیتر را برای زنان در روز توصیه کرده است.

سازمان بهداشت جهانی میزان مصرف آب را بسته به میزان فعالیت بدنی توصیه کرده است. به عنوان مثال ، افرادی که سبک زندگی کم تحرکی دارند باید 2.9 لیتر (مرد) و 2.2 لیتر (زن) مصرف کنند ، در حالی که افرادی که درگیر فعالیت های بالایی هستند ، صرف نظر از جنسیت آنها باید روزانه حدود 4/5 لیتر بنوشند.

صرف نظر از مقادیر بهینه ، مصرف آب کافی از اهمیت برخوردار است. این مزایای مختلفی دارد و شخص نمی تواند با این بیماری روبرو شود. در بخش بعد نکات خاصی را بیان کردیم که می تواند به شما در نوشیدن آب بیشتر کمک کند.

 

نکاتی برای کمک به شما در نوشیدن آب بیشتر
توجه: مقدار کل دریافت مایعات شامل آب از منابع غذایی نیز می باشد.

  • گنجاندن سبزیجات و میوه هایی با مقدار زیاد آب (مانند کرفس ، خیار ، هندوانه ، گریپ فروت) در رژیم غذایی می تواند در افزایش مصرف آب مفید باشد.
  • مصرف آب میوه های تازه و شیر بدون هیچ نوع شکر نیز به شما کمک می کند.
  • از نوشیدنی های قندی مانند نوشابه ، قهوه ، چای یا الکل اجتناب کنید زیرا آنها را آب بدن می کند.
  • نوشابه های گازدار را با چای های گیاهی مانند چای نعناع ، چای گلاب یا چای جعفری جایگزین کنید.
  • نوشیدنی های انرژی زا را با نوشیدنی های تزریق شده میوه ، آب شور یا آب دانه چیا جایگزین کنید.

می توانید از برنامه های موبایل استفاده کنید که میزان مصرف آب شما را ردیابی می کند. همچنین می توانید یادآوری های خود را بر روی تلفن خود تنظیم کرده یا سطح آب را روی بطری آب خود علامت گذاری کنید.


با این حال ، به یاد داشته باشید که از آن زیاده روی نکنید. مصرف بیش از حد آب می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

  • انیس شایگان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی